ParateKennis
  • Home
  • Contact
  • Blogs
  • inloggen

Van toetscultuur naar leercultuur

Deze blog vat een artikel uit het tijdschrift EXAMENS (2024-2) samen, waarin de negatieve impact van de huidige toetscultuur in het middelbaar onderwijs op de mentale gezondheid en persoonlijke ontwikkeling van leerlingen wordt besproken. Het artikel benadrukt dat de nadruk op cijfers en toetsresultaten leidt tot oppervlakkig leren en een gebrek aan intrinsieke motivatie. Er wordt gepleit voor een leercultuur gebaseerd op intrinsieke motivatie, relationele verbondenheid, autonomie en competentie, waarbij fouten worden gezien als leermomenten. Door formatieve toetsen te gebruiken en leerdoelstellingen te stellen, kan een omgeving worden gecreƫerd waarin leerlingen gemotiveerd zijn om te leren en zich continu te ontwikkelen.

Van Toetscultuur naar Leercultuur: Een Noodzakelijke Verandering in het Onderwijs

Deze blog is een samenvatting van een artikel dat is gepubliceerd in het tijdschrift EXAMENS (2024-2) Het huidige onderwijssysteem ligt onder vuur. Veel leraren, ouders en onderwijsexperts zijn het erover eens: de toetscultuur in het middelbaar onderwijs moet veranderen. Waarom? Omdat deze cultuur een aanzienlijke negatieve impact heeft op zowel Lees meer…

Door pwiegers, 11 maandenjuli 19, 2024 geleden
  • Privacyverklaring
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Herroepingsrecht
Hestia | Ontwikkeld door ThemeIsle